kamelona design
top

____________________________________________________________________________________________
Bok    l    Foredrag/referanser    l     Presse    l    Beates Pårørenderegler  l    Malerier
Beate Pedersen

forglemmegeisidefelt
©Beate Pedersen  l   Mobiltlf. +47 95197467  l    Mail: beate.pedersen@icloud.com   
blomst
Del på Facebook

BEATES PÅRØRENDEREGLER:

Forholdene som pårørende endrer seg ofte svært raskt og det er viktig å være forberedt på at det bare blir verre. Uansett om du har liten erfaring med sykdommen og helsevesenet eller er dreven er det lurt å ha disse reglene i bakhodet underveis. (Fritt etter Fjellvettreglene)

• Du legger ut på langtur, uten trening

Det kan bli en lang tur og da mener jeg ikke i km eller mil, men jeg snakker om år. Så disponer kreftene dine. Legg inn små pauser underveis. Søk om avlastning for den syke, bruk denne tiden til ferie, hvil deg og lad opp batteriene. Du vet ikke hvor lang turen blir og som oftest når vi starer uten trening er det lett å bruke opp kreftene for fort. 

• Gå ikke alene

Meld deg på pårørendeskole for å skaffe deg informasjon om sykdommen, du lærer om nyttige hjelpemidler, hvilke rettigheter du har og hva du kan få hjelp til. Samtidig møter du andre i samme situasjon som du står i.

• Glem kart og kompass

I dette sykdomsløpet er ingen ting gjenkjennelig. Veien blir til mens du går.

Lytt til erfarne pårørende

Lytt, vurder, bestem deg. Dine valg, dine avgjørelser. Husk at det er du som er eksperten på deg og den syke.

Sett av tid til deg selv.

Som pårørende mister en ofte seg selv i alt ansvaret, organiseringen, logistikken, bekymringene, frustrasjonene, omsorgen og utførelsen av mange praktiske oppgaver. Du som person blir borte.

Jeg mediterte, det var enkelt og kunne gjøres uten for mye planlegging. Jeg gjorde det som oftest når jeg la meg, dette gjorde også at jeg kunne få bedre søvn.

Jeg malte bilder. Jeg søkte bevisst denne hobbyen for å kunne forsvinne i tid og sted. Jeg hadde ingen evner eller talenter i denne retningen som jeg visste om, men det kom overraskende frem en åre.

Så finn gjerne en hobby du aldri har hatt før. Har du en hobby du koser deg med, ikke slutt med denne.

Ikke grav deg ned - i dårlig samvittighet

”Jeg gjør så godt jeg kan”

Dette var mitt mantra for å unngå dårlig samvittighet.

Spar på kreftene

Sykemeld deg ved behov. Som pårørende er det lett å brenne sitt lys både i begge ender og midt på. Alt for mange pårørende er utbrent når turen er over.  En sykemelding kan være en helt nødvendig pause for å klare å stå turen ut. Jo lenger du presser deg, jo lenger tid tar det å hente seg inn igjen.

 En av mine metoder for å klare hverdagen;

Som distributør for tidligere Shine, nå Eqology, fant jeg helsekost produkter for min pollenallergi. Etter hvert kom også overgangsalderen, her brukte jeg et produkt som heter Radix, som regulerer hormonene, også de i hodet. For å smøre hodet bruker jeg omega.

Finn produkter tilpasset deg og dine behov, enten det er for mangel på overskudd eller andre plager.

Jeg tenkte: hva er mine odds med to foreldre med sykdommen, men har bestemt at dette ikke skal ramme meg og heller ikke styre min hverdag. Dette ønsker jeg å tro og leve etter til det motsatte er bevist.

Om disse produktene hjelper for Alzheimer vet jeg ikke, men det skader ikke å prøve. Derfor spiser jeg mine helsekostprodukter hver dag.

• Vend i tide

Få frustrasjonen ut av kroppen

Jeg skrev og skrev og skrev. Resultatet ble boken ”Gammel kjærlighet ruster”.

Trening er en aktivitet som hjelper.

Aromamassasje med riktige oljer er en deilig måte å få jobbet med frustrasjon på.

Selvutvikling som gjør at en ser ting annerledes og får snudd tankegang kan også hjelpe.

Ikke vær redd for å be om hjelp. Å være pårørende er en tøff jobb.

Det er ingen skam – å ha blitt rammet av Alzheimer

Dette er en sykdom på lik linje med alle andre sykdommer. Den rammer vilkårlig. Aksepter og godta.

Sykdommen er ingens feil. Godta, selv om det er vondt, at nå har sykdommen rammet. Aksepter at nå er situasjonen slik den er. Aksepter at den syke forandrer seg på grunn av sykdommen.  Prøv å gjøre det beste ut av det.

Vær rustet –

Mot motgang og negative tanker, selv på korte besøk. Men forvent alltid det beste resultatet for deg og den syke.

Meld fra

Når ting ikke er slik de skal. Si fra skriftlig, bruk avviksskjema som skal være å finne på alle avdelingene på sykehjem, eller skriv en klage. I begge tilfellene husk kopi. Mottakere til din klage/avvik kan være; tilsynslege, kommunelege, fastlege, helse - og sosialsjef i kommunen, Helsetilsynet, pasientombud. Eller gjerne alle disse.

Vis respekt for –

Deg selv. Ta godt vare på deg og dine.

(Fritt etter Fjellvettreglene)

Send mail
Beate Pedersen
på Facebook:
Beate Pedersen-Facebook